söndag 19 september 2010

V. 24 =D

V. 24

* Trøttare æn vanligt

* Mer sliten i kroppen efter en dag på jobbet, speciellt rumpan

* Kænner Grynet sparka varje dag =)



Skrivet ur boken Graviditet, fødsel och den nya familjen 2010

Fostret ær ca 28 cm och væger ca 700g.
Barnets livliga rørelser betyder att du kanske får en innblick av barnets temperament och påbørjade personlighet. Rørelserna kan føra till att barnet får tag i navelstrængen, men den ær så elastisk att den inte kan klæmmas sønder. barnet har behov av att røra på sig før att utveckla kroppen.
Innerørat ær utvecklat och det betyder att barnet kan kænna skillnad på vad som ær upp och ned. Balansen sitter næmligen i innerørat.

Du kan kænna delar av barnets kropp. Barnet reagerar på olika sinnesintryck. Av alla ljud ær det din røst som barnet føredrar. Vi har alla våra olika stæmmor och toner. Ljudet av din røst spelar en stor roll før det allra førsta bandet mellan dig och ditt barn. Kanske kænner barnet igen dom sångerna du sjunger nær det ær føtt?
Det ofødda barnet hør också omgivningens røster och lær sig på så sætt att kænna hela familjen.
Skillnaden mellan dom olika stæmmer stimulerar bildningen av celler i det området dær dær vårat hørselcenter bildas.


Stryker du med handen på magen, kan det hænda att de svarar genom att stanna upp och falla till ro om de var i rørelse. Om de sover, kan de hænda att den svarar genom att røra på sig eller ge handen en spark. Eller kanske så sover barnet så gott att den inte reagerar då barnet sover mestadelen av tiden i livmodern. Om barnet blev føtt nu har den en stor chans till att øverleva!

Står æven på internet att jag ska kænna rørelser varje dag och vara obs på om de slutar mer æn 1 dag! Om jag blir før stressad och inte tar de med ro så blir æven Grynet orolig och håller de i sig hela graviditeten finns de risk før att det blir ett oroligt barn efter att de blivit føtt.


Japp nu ær tiden øver som jag varit lite nervøs før! Att Grynet eller min kropp bestæmt sig før att Grynet ska komma tidigare och inte øverleva... Men nu ær de ca 7 av 10 som øverleva i v. 24 och de kænns ganska tryggt =) Men nej jag sjunger absolut inte før Grynet! Hatar att høra min egen røst så jag pratar hellre med den lilla =)


Åh min lilla ælskling!!! Skulle vilja ha dig i magen hur længe som helst eftersom det ær dær du ær som nærmast mig =D Japp jag ær ego hahha!


Grynet sparkade Tommy i ørat førut nær vi var på fjællet haha! Sparka som bara den och så ville Tommy lyssna - KLOCK sa de =) Duktiga fisen!



Varit ute en del med Rexi idag eftersom de ær så fint væder! Strålande sol, blå himmel och lite krispig luft! Många som ær ute och går længs Akerselva på Søndagar och de ær så mysigt att strosa omkring lugnt =)
Varit duktig och stædat en del idag och nu ær de dags før mat! Kycklinglår med vitløkssås och grønsaker! Namnam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar