onsdag 4 augusti 2010

v 18 idag!

v 18!

* Känner lukter mycket starkare än förut
* Känner mer smak
* Gått ner i vikt istället för upp (INTE BRA)
* Mår jäkligt mycket sämre än i början
* Klickar lite i svanken (känns som en låsning) och har ont så gör lite övningar
* Brösten växer och oh my god ni ska se mina nipples! Shit!
* Börjar få hårigare mage.... Kul
* Fryser väldigt lätt






Nu är bebisen ungefär 12 centimeter lång i sitthöjd och väger knappt 200 gram. Bröstkorgen rör sig ut och in vid andning (även om det är fostervatten som bebisen 'andas'). Blodkärl syns fortfarande genom den tunna huden och öronen har flyttats dit de ska sitta, men de är ännu lite utstående.

Du erbjuds en ultraljudsundersökning i andra trimestern (vilken ofta sker ungefär nu) för att bedöma fostrets tillväxt och utveckling och se om förlossningsdatumet stämmer.

Denna undersökning är för de flesta första gången de ser sin bebis. Det kan kännas stort att se den sparka, böja sig, sträcka på sig, rulla runt och till och med suga på tummen. Gå tillsammans om det är möjligt och be om bilder!

Om du väntar en flicka, så kan det vara intressant att veta att hennes slida, livmoder och äggledare nu finns på plats. Om du väntar en pojke, så är de yttre könsorganen tydliga. Men det går inte nödvändigtvis att se bebisens kön - en del verkar vilja behålla det för sig själva genom att inta positioner som gör att det inte syns.


Nu kan du börja känna dig yr om du ligger på rygg, så försök ligga i sidläge eller åtminstone lutad åt sidan lite. Orsaken till yrseln är att livmodern kan trycka på venen som för blod tillbaks till hjärtat. Använd gärna kuddar som stöd mellan benen, under höften, eller bakom ryggen om du tycker det känns skönt.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.




Herregud så fort de går, 18 veckor och nu om 2 dagar så ska jag även på Ultraljud! Overkligt...


Har inte mått så bra och ska till doktorn idag igen och se om vi kan ordna någon sorts lösning. Gått ner 5 kg och upp 2, och nu ned 1. Så allt sett så har jag gått ner 4 kg när jag egentligen skulle gått upp mellan 3-6 kg! Det gör mig lite nervös men hoppas de går bra.
Kräks väldigt ofta och mår riktigt illa hela tiden, svårt att få ner och behålla maten... Tokdiarré också av någon anledning för er som vill veta! Använder mer ingefära i maten nu och dricker ingefärsthe men inte mycket effekt! Fått Blutsaft av mina kära föräldrar som är en sorts råsaft med bara vitaminer, järn, antioxidanter m.m! Smakar skit men jag tar den varje dag.



NU börjar oron komma... Hur ska de gå med pengar, hur söker jag bidrag, jobbet, förlängt kontrakt eller ej, hur ska jag kunna gå med barnvagn och Rexi mitt i snökaoset (kan ju inte lämna ungen hemma!), vart ska vi ha barnvagnen (finns ingen plats utanför dörren, får inte vara i porten heller), om jag inte får dom pengarna jag har nu kan vi inte flytta m.m. och jag blir så stressad!!!

Aaaaaaaah!!!!!!!!!!!!





Jag vill också påpeka att fyfan jag går aldrig mer tillbaka till schampo! Äggschampot jag gjorde är perfekt! Håret är lika fint som när jag tvättade de i Söndags =D


Nej dags att dricka the och försöka få bort magknipet! Kanske Grynet som rullar runt?



Puss kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar