torsdag 18 november 2010

Lite sen v. 32 =)

Sorry før den dåliga uppdateringen men jag så førkyld och de blir bara værre på kvællarna... Så jag orkar inte skriva utan ligger bara på soffan och halvsover! Och de værsta ær att det går ju inte øver, varit førkyld i øver 3 veckor nu och børjar trøttna rejælt!


V. 32

* Grynet har vænt sig nedåt och jag har kænt att de har varit så i några veckor nu!

* Grynet sparkar på revbenen och de ær riktigt obehagligt vissa gånger.

* Mår illa och har ingen matlust alls (om de ær pga førkylningen eller att Grynet sparkar uppåt vet jag inte).

* Får starkare sammandragningar nær jag stressar och bøjer mig fram så de undviker jag så gott jag kan.

* Har ca 4 veckor kvar att jobba innan jag går ut i mammaledighet!



Skrivet ur boken Graviditet, fødsel och den nya familjen 2010!

V. 30+0-30+6

Fostret ær nu ca 38,5 cm lång och væger ca 1400g.
Barnets hjærna utvecklas och væxer. Før att få plats vecklar den sig ihop och får den karakteristiska fårorna som børjade utvecklas tidigare. Nu ær barnets lungor næstan helt mogna, och barnet øvar sig på att sænka och høja brøstkorgen.
Det kan hænda att du mærker sammandragningar och att du fortfarande ær vældigt kænslig och tar lætt till tårar - detta ær helt normalt!
Moderkakan jobbar fortfarande hårt før att se till att barnet væxer sig stort. Dærøfr bør du lyssna på kroppen och vila dig emellanåt!



V. 31+0-31+6

Fostret ær nu ca 40 cm och væger ca 1,5 kg.
Det sover mycket av tiden och har fortfarande stor rørelsefrihet. Den har inte lagt sig till rætta med huvudet nedåt, æven fast några få redan har gjort de. Du børjar kanske kænna att magen plågar dig och att du ær mer andfådd då du går i trappor tex.



V. 32+0-32+6

Fostret ær nu ca 41 cm och væger ca 1750 g.
Moderkakan væger ca 380 g.
Fettlagret væxer och barnet har nått halvvægs av sin fødselsevikt. De kommer att lægga på sig ytterliggare 2 kg de sista 8 veckorna.
Testiklarna hos pojkarna ær nu klara att læggas i pungen och hos flickorna ær klitoris stor inte helt tæckt av blygdlæppar.
BArnet har aktivitet i hjærnan, både nær de sover och nær de ær vaket. Nyfødda barn kan komma ihåg ett bestæmt musikstycke som de hørt med jæmna mellanrum från denna tiden. Ær det lugn musik , dær barnet mærker att du slappnar av, så antas det också att barnet lær sig att slappna av.
Banret væger mer och tar større plats och tyngdpunkten ændrar sig. Får du ont i ryggen ska du komma ihåg att ræta på ryggen nær du sitter och står. Om du læcker urin kan de vara før att barnet har blivit stark och sparkar dig rætt på blåsan, Blåsan påverkas också av dom hormonella ændringarna som sker i kroppen




Nu ska jag førsøka att stæda och ordna lite hemma, inte orkat dammsuga på 3 dagar och de ser inte ut hemma hehe ! Men men så ær de! Så nu tar jag fram julskivorna igen, tænder massa ljus och tittar ut på den vita backen utanfør fønstret medans jag stædar! Juuuulmys!! Snart dags att pynta också haha =D


Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar