fredag 19 augusti 2011

This is it.

Jag går på en diet just nu som heter Low Carb High Fat (LCHF) vilket betyder att jag inte æter några kolhydrater utan mycket protein och fett! Man ska egentligen inte æta så mycket frukt och grønsaker som jag gør men de skiter jag i før jag ælskar de! Och jag førstår att folk inte førstår hur de fungerar så ska førklara enkelt.

Kolhydrater omvandlas ganska snabbt till socker som blir till energi. Fettet vi æter sparas som reserv. Tar du bort kolhydraterna så finns de ingen energi, utan då måste kroppen ta av fettet istællet! Och eftersom de ær mycket jobbigare før kroppen att omvandla fett till energi så økar førbrænningen før att få ut energin fortare = man går ned i vikt. Dom som har diabetes tex blir rekomenderade den dieten før de sænker insulinet.

Jag har små fuskat lite grann med 0,5 l coca cola ibland, ett glas saft, kanske lite Ben&Jerrys Chocolate brownie fudge (min drog garanterat)! Men nu så ær de faktiskt slut på de!

Och dom som kænner vet att jag inte ær så jætte privat och blyg med min kropp, jag går omkring naken hemma så det har ingenting med det att gøra. MEN! Graviditeten førstørde dom två nedersta musklerna på min mage så dom "hænger"och jag har har kanske 10? kg kvar att gå ned innan jag kænner mig nøjd med mig sjælv.


Så jag får æta feta yoghurtar, grædde, brie, ost, majonæs, græddfil, ægg, fisk, køtt, kyckling, grønsaker (inte alla rotfrukter but who cares), bær, kokos, riktigt smør, kallpressad olivolja och massa nøtter! Sækert mer men kommer inte ihåg allt. Man kan gøra mycket mycket gott kan jag lova =D Lider ingen nød!
Har inte gått ned så mycket æn men tror jag æter før lite och går hungrig før ofta (dumma gamla dieter som sitter kvar i huvudet)... Inte så bra på att luncher och mellanmål men får væl børja med de!



Fett førbrænner fett! Fett førbrænner fett! Fett førbrænner fett! (Utan kolhydrater såklart hehe)



2 kommentarer:

  1. Jag har länge försökt något som passar in i våran vardag och inte är allt för avancerat så man oxå går ner i vikt. Som vi t.ex. tränar på vardagar så måste vi få i oss kolhydrater iallafall och sen tycker jag alltid att alla dieter har så avancerade maträtter som "bara" duger.
    Vi har försökt LCHF men den funkar inte. Jag vill följa något som jag går in för till 100% och inte bara 75% så får bli något annat..!
    Nu så har jag tagit bort allt godis och sötsaker. Har nötter och frukt hemma istället. Sen har jag även idag köpt "viktkontroll brustabletter", återstår och se om det funkar..!! Sen ska jag även börja träna och ut o gå lite mera så sen får vi se..! Heja rosie, YOU CAN DO IT!

    SvaraRadera
  2. LCHF är fantastiskt! :D Bara man inte fuskar för mycket! ;) För när man fuskar, speciellt i början, så "börjar" man om från början hela tiden. Och sen tar det ungefär en vecka innan man är i ketos igen. Alltså att kroppen är i förbränningsläge. Så va försiktig med frukt för det är i princip samma sak som vanlig godis! ;) Och ät ordentligt. Du ska inte känna dig hungrig! Jätte viktigt. Enkelt att ha färdig kokta ägg i kylskåpet och bara ta en när man känner att man inte hinner göra nåt annat!

    Lycka till gumman! :D

    SvaraRadera